مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

درمان سریع سرماخوردگی در منزل ؛ راهکارهای بهبود و درمان

0 168
زمان مطالعه : 9 دقیقه

پیشگیری و درمان سرماخوردگی در خانه

درمان سریع سرماخوردگی در منزل ؛ راهکارهای بهبود و درمان . سرماخوردگی ؛ همان بیماری که آدم را کلافه می کند ، سردرد و سرگیجه و حس خواب آلودگی را به مبتلایانش می دهد و آنها را حداقل چند روز در بستر بیماری میخواباند . اما این همه ی ماجرا نیست ؛ دماغ قرمز و باد کرده ، اب ریزش بینی و سرفه و عطسه های پی در پی ، کلافگی را بیشتر می کند . با وجود تمام ناراحتی های جسمی و ایجاد درد در نقاط مختلف بدن ، آدم را از کار و زندگی می اندازد و حضور در جمع کمی برایش سخت خواهد شد .

در این هنگام هم مریض و هم اطرافیانش باید مراقب تماسها و ارتباطهایشان با هم باشند ، تا خدایی نکرده آنها نیز به سرماخوردگی مبتلا نشوند . راههایی برای پیشگیری از ورود این میهمان ناخوانده به بدن وجود دارد که اگر رعایت شوند، درصد مبتلا شدن به آن به شدت پایین می یابد . اما مواقعی پیش می آید که با وجود رعایت تمامی نکات، شخص از این بیماری در امان نخواهد بود . درمان سریع سرماخوردگی در منزل ؛ پس لازم است راه های پیشگیری و درمان مشخص شوند تا فرد در حالت سلامت و بیماری آنها را مد نظر داشته و رعایت کند. در ادامه تا خرید بهترین روشهای پیشگیری را به شما معرفی کرده است .

 

درمان خانگی سرماخوردگی

سرماخوردگی

حتما برای شما و یا اطرافیانتان پیش آمده است که در گیر سرماخوردگی شده اید و در شرایطی قرار داشته اید که با وجود بیماری سرماخوردگی از کارهای مهمی که داشته اید ، عقب مانده اید . آیا امکان دارد این میهمان ناخوانده را یک روزه از جسم و جانمان دور کنیم؟ به شما قول نمی دهم که یک روزه بتوانید این کار را انجام دهید، اما با رعایت نکاتی که اشاره می کنیم بدونه شک سرعت بهبودی بالا خواهد رفت .

شاید بارها و بارها این جمله را شنیده باشید و یا حتی خودتان آن را به کار برده باشید، چرا با وجود اینکه با لباس گرم از خانه بیرون رفتم باز هم سرما خوردگی گرفته ام. این باور غلطی است که سرما دلیل اصلی سرماخورگی است . اما واقعا چه چیزی است که باعث می شود که این ویروس وارد بدن شود و حدود یک هفته ما را درگیر خود کند؟ اولین خطوط دفاعی بدن در سرما خوردگی بینی و گلو هستند .

 

هوای سرد و خشک و انتقال ویروس سرماخوردگی

هوا سرد و خشک در روزهای فصل سال باعث می شود که مجرای بینی خشک شوند . این خشکی باعث آسیب پذیر بودن در برابر ویروس ها می شود . اما اصل موضوع از جایی شروع می شود که این فرد که اتفاقا اولین عضو دفاعیش ضعیف شده است، در مکانی بسته قرار می گیرد و با افراد موجود در آن مجموعه ارتباط برقرار می کند؛ ویروس وارد بدن می شود و سرماخوردگی ایجاد می گردد .

ویروس از طریق دست دادن ، روبوسی و دست زدن به لوازم موجود منتقل می شود و فرد را مبتلا می کند . سرماخوردگی در دو نوع با عامل ویروس و باکتری موجود است . برای درمان نوعی از سرماخوردگی که عامل ویروسی دارد مصرف آنتی بیوتیک توصیه نمی شود و مصرف این داروها در زمانی مناسب است که علت سرماخوردگی باکتری باشد .

درمان سریع سرماخوردگی در منزل : ساده ترین و پرخاصیت ترین روش

آب؛ این ماده حیات بخش، در این دوره نیز برای شما سلامتی به همراه خواهد آورد و باعث دفع ویروس، باکتری ها و سموم بدنتان خواهد شد . پس در زمان سرماخوردگی آب بیشتری مصرف نمایید . جوشانده های مناسبی برای این دوران توصیه شده اند که در ادامه این پست آنها را به شما معرفی خواهیم کرد . استفاده از این جوشانده ها و تهیه انواع سوپ ها و مصرفشان بدونه شک باعث کمتر شدن دوره بیماریتان خواهد شد . اگر در سوپی که تهیه می کنید مقداری پیاز، سیر و مقدار بسیار کمی فلفل اضافه کنید مجاری تنفسیتان بازتر خواهند شد . فراموش نکنید که مقدار استفاده از فلفل باید بسیار کم باشد و مجاز نیستید در این دوران از این ادویه و یا هر ادویه دیگری به مقدار زیاد استفاده کنید .

درمان خانگی سرماخوردگی

بهترین ماده برای درمان عفونت گلو

مصرف دم کرده آویشن در این دوران بسیار توصیه شده است . “فنول” موجود در آویشن خاصیت ضد عفونی کننده ی بالایی دارد و مجاری تنفسی را پاک سازی خواهد کرد . متخصصان این ماده را برای درمان التهاب مجاری تنفسی توصیه کرده اند . اگر قصد مصرف این جوشانده ی شفا بخش را دارید، در یک فنجان آب جوش دو قاشق چای خوری آویشن بریزید و به آن 10 دقیقه زمان بدهید و پس از صاف کردن میل کنید . مصرف روزانه 3 بار از این دم کرده توصیه شده است .

دم کرده آویشن

 

درمان خانگی سرماخوردگیسیر ماده دیگری است که خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی کنندگی بالایی دارد . این ماده را متخصصان علاوه بر درمان سرما خوردگی برای پیشگیری از این بیماری نیز توصیه کرده اند . کسانی که سیر مصرف می کنند، در زمان سرماخوردگی علایمی با شدت کمتری را تجربه می کنند و علاوه بر آن زودتر بهبود می یابند . آلیسین موجود در سیر دشمن قوی برای باکتری هاست . دو حبه سیر له شده را همراه با شیر ، آب مرغ و یا آبگوشت بجوشانید و بخورید . این محلول معجزه می کند .

 

خواص ضدعفونی پیاز

اگر گلو درد به شدت شما را اذیت می کند ، پیاز همان چیزی است که به آن نیاز دارید . پیاز با خاصیت خلط آوری خود گلو درد را تسکین می دهد و سایر علائم این مریضی را نیز محو خواهد کرد . برای درست کردن این محلول شگفت انگیز لازم است 100 گرم پیاز خورد شده را در 20 سی سی آب بریزید و 20 دقیقه آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد .

پس از صاف کردن آن یک قاشق غذا خوری عسل به محلول بیفزایید؛ سپس آن را مجددا بجوشانید، تا زمانی که محلولی غلیظ ایجاد گردد . این محلول را روزانه مصرف کنید، می توانید در طول روز 2 قاشق چای خوری از این شربت میل کنید . البته می توان این تعداد را به 6 قاشق نیز رساند .

 

درمان سریع سرماخوردگی در منزل : بهترین بخور برای سرماخوردگی

در دوره سرما خوردگی باید کاری کنید خون با سرعت بیشتری در بدنتان جریان یابد و سیستم ایمنی بدنتان عکس العمل بهتری را بروز دهد . بخور دادن بهترین روش برای این کار است . بخور دادن باعث می شود گرمایی به رگ ها وارد شود و رگ ها منبسط شوند و در نتیجه خون با سرعت بیشتری جریان یابد . برای بخور دادن حمام ، سونا و دوش آب گرم مناسب هستند و علائم سرماخوردگی را با سرعت زیادی بهبود می دهند . علاوه براین امور می توانید بخور مستقیم ببینید . مناسب ترین ماده برای بخور از دید بسیاری از متخصصان حوزه سلامت بخور اسطوخودوس است .

بخور این ماده خاصیت ضد عفونی کنندگی و کم کردن ترشحات بینی را دارد . برای بهره گیری از آن کافیست 5 قطره روغن اسطوخودوس را در ظرفی حاوی آب داغ بچکانید و 15 دقیقه صورتتان را در معرض بخار آن قرار دهید. اگر بیماریتان شدید بود ، به صورت روزانه و روزی سه بار این کار را تکرار کنید، اما اگر به صورت خفیف سرماخوردگی گرفته اید فقط یک بار و قبل از خواب این کار را انجام دهید .

 

« حتما بخوانید  نحوه اتصال هدفون بلوتوثی به تلویزیون و PS4 و هر دستگاهی

توصیه های لازم در هنگام آبریزش بینی

در بسیاری از افراد آبریزش بینی در دوران سرما خوردگی بیش از هر علامت دیگری عذاب آور است . اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که در دوران سرماخوردگی آبریزش بینی و خلط بیشتر از هر علامت دیگری شما را درگیر خواهد کرد، ماده ای ساده اما معجزه گر را استفاده کنید . توصیه می کنم مجاری تنفسیتان را با آب و نمک شست و شو دهید . این محلول میکروب های مجاری تنفسی را از بین می برد و باعث ازدیاد بیش از حد آنها می شود . برای آماده سازی این محلول یک قاشق چای خوری نمک را همراه با یک لیتر آب در ظرفی ریخته و بر روی حرارت قرار دهید .

پس از به جوش آمدن، آن را برداشته و خنک نمایید . حال وقت آن رسیده تا محلولی را که تهیه کرده اید استفاده کنید . برای این کار مشتتان را پر از آب -نمک کنید و پس از وارد کردن آب به بینیتان، گردنتان را به پشت خم کنید . پس با انجام این کار احساس می کنید که مجاری تنفسیتان باز شده اند . چندبار در طول روز این کار را تکرار کنید .

درمان خانگی سرماخوردگی

اشتباهاتی که هرگز در زمان سرماخوردگی نباید مرتکب شوید!

در زمان ابتلا به سرماخوردگی خواسته و یا ناخواسته اشتباهاتی را مرتکب می شویم . در این لحظات احساس می کنیم راهکارهایی که در حال انجام دادنشان هستیم ، درست هستند . اما در اکثر مواقع بهبودی حاصل نمی شود ، هیچ بلکه ممکن است دوره بیماری را نیز طولانی تر کند . توجه بیش از حد به باورهای غلط و نادیده گرفتن آنچه که درست تر است، سبب می شود بدن در مقابله با ویروس ها قوی نشود و دوره سرماخوردگی همچنان طولانی باشد . حال که تصمیم گرفته اید خودتان پزشک خودتان باشید ، موارد ذکر شده در ادامه را مورد توجه داشته باشید . با امید سلامتی و بهبودی هر چه زودتر شما . ..

 

درمان سریع سرماخوردگی در منزل :  ویتامین سی آن چیزی نیست که مورد نیازتان است!

ویتامین C ؛ ویتامینی که همه آن را به عنوان درمان مناسبی برای سرماخوردگی می دانند و پس از دیدن علائم این بیماری شروع به مصرف موادی می کنند که سرشار از ویتامین سی است از جمله آب پرتقال . اما واقعیت این است که تا این لحظه دلیلی علمی چندان قابل استنادی یافت نشده که تایید کند ، این ویتامین در تسکین سرماخوردگی موثر است . در عوض روی و ویتامین D برای مصرف در این دوران بسیار مناسب اند . استفاده از قرص های دارنده روی و مصرف گیاه اکیناسه که با نام علمی Echinacea pallida موجود است ، توصیه شده است . البته تنها یک بار استفاده از این مواد کافی نیست و باید چند مرتبه در روز مصرف شوند .

ویتامین سی

مراقب دستانتان باشید

از کودکی به ما یاد داده اند که در هنگام سرفه و عطسه دستمان را جلو دهنمان بگیریم ، اما در واقع این یک حرف اشتباه است و باید در هنگام عطسه و یا سرفه حتما دستمالی در دستانتان داشته در غیر این صورت ویروس ها به دستتان منتقل می شوند و پس از دست زدن به وسایل در واقع ویروس را پخش خواهید کرد . در حالت کلی از شما خواهش می کنم در دوران سرماخوردگی دستانتان را زیاد به صورتتان نزنید، چه در حالی که عطسه می کنید و چه در سایر شرایط . دستانتان را زیاد بشویید ، چون بیشترین ویروس ها را وارد محیط می کنند .

درمان خانگی سرماخوردگی

درمان سریع سرماخوردگی در منزل : بیرون رفتن از خانه ممنوع

شما در دوران سرما خوردگی می توانید به خارج از منزل بروید و به امور عادی روزانه یتان بپردازید؛ البته در شرایطی که دوست دارید بیماری شما را ترک نکند و بخواهید این بیماری بیشتر همراهتان باشد . استراحت در منزل بیشترین کاربرد را برای بهبود سرما خوردگی دارد . در زمانی که در خانه مشغول استراحت هستید ، وسایل شخصیتان از جمله لیوان ، حوله ، قاشق و … را در فاصله زمانی کوتاه بشویید . این راهکار باعث می شود ویروس ها زودتر از شما فاصله بگیرند و حالتان رو به بهبودی یابد .

مکان سربسته ؛ نه!

در مکان های سربسته و عمومی تا جایی که می توانید کمتر بمانید . ماندن در این مکان ها باعث می شود ویروس سرما خوردگی با سرعت بالایی منتقل شود . در دوران سرماخوردگیتان سعی کنید کمتر در اتوبوس ، مترو ، فضای کلاس و … باشید و در هنگام عطسه و سرفه اصول بهداشتی را رعایت کنید . در مکانهایی که رطوبت هوا بالاست سیستم ایمنیتان فعال تر است و حتی ویروس ها کمتر عمر می کنند . پس سعی کنید رطوبت محیط اتاق را حفظ کنید . از دستمال مرطوب مناسب در کنار دهان و بینیتان استفاده کنید .

درمان خانگی سرماخوردگی

درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

اگر در خانه کودکی دارید که دچار سرماخوردگی شده است، در زمانی که در حال استراحت است کمی سر او را بالا تر نگه دارید این باعث می شود سینوس ها راحت تر تخلیه شوند و کودک برای تنفس احساس راحتی بیشتری کند . برای این کار کافیست بالشی زیر سر کودکتان قرار دهید .

درمان سریع سرماخوردگی در منزل ؛ دستگاه بخور وسیله ایست که در دوران سرما یاری دهنده شماست. در این دوران هوای اتاق خشک خواهد شد . اما اگر در اتاق این دستگاه موجود باشد خشکی هوا مشکلی ایجاد نخواهد کرد . اما این نکته را فراموش نکنید که هر بار بعد از استفاده، آن را شسته و به خوبی تمیز کنید ، در غیر این صورت دستگاه بخور ، منبع قارچ و کپک خواهد شد . که در استفاده های بعدی قارچ و کپک را به مقدار زیادی در فضا پخش خواهد کرد .

 

 

 

امیدواریم از مطلب «درمان سریع سرماخوردگی در منزل ؛ راهکارهای بهبود و درمان» استفاده کافی را برده باشید . و از راهکارهای مفید آن بهرمند شده باشید.

بیشتر بخوانید :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .