مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

رتینا ؛ صفحه نمایش retina چیست؟!

0 522
زمان مطالعه : 3 دقیقه

نمایشگر رتینا چیست؟

رتینا « Retina Display » صفحه نمایش اختصاصی شرکت اپل است . که در محصولات خود، یعنی آیپد، آیفون، آی پاد، مک بوک پرو ها از این صفحه نمایش استفاده می کند . مهم ترین اختلافی که بین صفحه نمایش رتینا با سایر نمایشگرها ی دیگر وجود دارد . در تعداد پیکسلها و تراکم پیکسلی است، تراکم پیکسلی بین محصولات اپل نیز متفاوت است بطوری که در آیفون و آیپاد تراکم پیکسلی به عدد 326 می رسد و در مک بوک پروها به 220 می رسد . برای خواندن راهنمای خرید لپ تاپ این مطلب را مطالعه بفرمایید .

صفحه نمایش رتینا

نمایشگر رتینا به صفحه نمایش های ال سی دی گفته می شود که دارای تراکم پیکسلی بسیار بالایی هستند . و در فاصله ی دید معمولی نمیتوان، پیکسلها را تشخیص داد . در واقع رتینا با صاف تر کردن لبه ی دندانه ای پیکسلها، و نرم تر کردن تیزی ها، کیفیت تصاویر را بالا می برد ؛ انگار هیچ پیکسلی در کار نیست و بدون اینکه تیزی لبه ی پیکسلها، چشم را اذیت کند می توان ساعتها از دیدن چنین صفحه نمایشی لذت برد . 

صفحه نمایش

این تکنولوژی بی نظیر « رتینا » برای اولین بار بر روی آیپد مینی 2 گذاشته شد.

وقتی کلمه ی صفحه نمایش به گوش می خورد . بطور ناخود آگاه واژه های اچ دی و فول اچی دی و وضوح و رزولوشن در ذهن می گذرند . اعداد مختلفی در مقابل صفحه نمایش ها نوشته می شوند، 1080 در 1920 چیست و چه مفهومی دارد !!! 1080 در واقع نشانگر خط های عمودی موجود در صفحه نمایش است و 1920 نیز خط های افقی هستند . با ضرب کردن این دو عدد می توان به تعداد پیکسلهای آن صفحه نمایش پی ببریم . این اعداد ربطی به اندازه ی نمایشگر ندارد با کم شدن اندازه ی نمایشگر، تنها اندازه ی پیکسلها کوچکتر می شود و با بزرگ شدن اندازه ی نمایشگر، اندازه ی پیکسلها نیز افزایش می یابد و تعداد پیکسل در هر اینچ نیز کمتر می شود .

 

هر چه تعداد پیکسل در هر اینچ یعنی PPI بالاتر باشد، صفحه نمایش کوچکتر و تشخیص پیکسلها نیز دشوارتر خواهد بود. و عکس این قضیه نیز ثابت است.

ثابت شده است که چشم انسان، در فاصله ی 10 تا 12 اینچی قادر به تشخیص 300PI است . با استناد به این موضوع اپل تصمیم گرفت که نمایشگرهایش را با رزولوشن 326PI تولید کند . و بنابراین رزولوش این محصولات بیشتر از حدی بود . که چشم انسان قادر به تشخیص آنها باشد و این چنین بود که ایده ی تولید رتینا شکل گرفت .

مزایا

  • تکنولوژی IPS  
  • تراکم بالاتر پیکسلها
  • کنتراست بالا

معایب

  • کیفیت عالی تصاویر
  • قیمت زیاد
  • مصرف زیاد باتری

حال شاید برایتان سوال باشد . اگر صفحه نمایش شما 1800 در 2880 باشد و یک فیلم 1080 در 1920 را با چنین صفحه نمایش ببینید چه می شود ! اگر فیلم را در همان سایز خود ببینید و آن را بزرگ نکنید نمی توانید پیکسلها را تشخیص دهید ؛ ولی اگر صفحه را بزرگ یا فول اسکرین کنید . افت کیفیت را به خوبی احساس می کنید که با اکم شدن فاصله، این کاهش کیفیت بیشتر به چشم می آید . این صفحه نمایش جادویی را  متخصصان اپل با جا دادن تعدا بی شماری پیکسلهای خیلی ریز در فضایی محدود و کوچک ،تولید کرده اند که چشم انسان از تشخیص واقعیت و خیال عاجز است.

 

« حتما بخوانید  انواع CPU ؛ آشنایی و اهمیت پردازنده های سی پی یو
رتینا ؛ صفحه نمایش retina چیست؟!
رتینا ؛ صفحه نمایش retina چیست؟!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .