مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

نسبت کنتراست در تلویزیون چیست ؟ Contrast Ratio چیست ؟

2 386
زمان مطالعه : 7 دقیقه

نسبت کنتراست در تلویزیون چیست ؟ Contrast Ratio چیست ؟

نسبت کنتراست در تلویزیون چیست ؟ Contrast Ratio چیست ؟هنگام خرید تلویزیون نسبت کنتراست یکی از مواردی است که در لیست مشخصات فنی درج می شود . برای اینکه معنا و مفهوم این پارامتر مهم را بدانید در ادامه با ما«سایت تا خرید» باشید . تا خرید مجموعه ای از کلمات تخصصی تلویزیون را گردآوری کرده است .

با مطالعه ی این مجموعه با ویژگی ها و مشخصات فنی تلویزیون ها ، گوشی ها ، یخچال و …. آشنا شوید .

نسبت کنتراست یا همان نسبت تضاد، از جمله مهم ترین پارامترهای یک نمایشگر است و از جمله مهمترین عامل تاثیرگذار در کیفیت تصاویر می باشد . تفاوت بین تاریک ترین و روشن ترین نقطه ی تصویر را ( نسبت رنگ سفید به رنگ سیاه) نسبت کنتراست می گویند و شدت روشنایی را با واحد فوت – لامبرت نمایش می دهند .

برای مثال اگر تلویزیونی ، رنگ سفید را با روشنایی 55 فوت – لامبر نشان دهد و همین تلویزیون صفحه ی سیاه را با روشنایی 0.01  فوت – لامبرت  نشان دهد، نسبت کنتراست این تلویزیون از تقسیم نمودن روشنایی نور سفید به روشنایی نور سیاه محاسبه می شود. (55 تقسیم بر 1 صدم= 1:5500 )

 

کنتراست واقعی «نسبت کنتراست در تلویزیون چیست ؟ Contrast Ratio چیست؟»

نسبت کنتراست
نسبت کنتراست

نسبت کنتراست «Contrast Ratio» به دو صورت بیان می شود : کنتراست واقعی و کنتراست دینامیک .

میزان روشنایی زمانی خوب است که رنگ های سیاه تصویر کاملا سیاه باشند و رنگهای سفید و بخش های روشن تر نیز تحت تاثیر رنگ سیاه قرار نگیرند . و جزئیات خود را از دست ندهند .

در نتیجه برای انتخاب کنتراست مطلوب می توانید یک تصویر روشن که دارای بخش های سفید باشد را به دقت بررسی کنید . اگر در همین تصویر قسمت های تیره تر همراه با جزئیات کامل مشخص باشند .

سپس تصویری دارای رنگ سیاه را انتخاب کنید . روشنایی را به تدریج کم کنید تا قسمت های تیره رنگ تصویر کاملاً سیاه و تاریک دیده شوند و در عین حال دقت داشته باشید که جزئیات بخش های روشن همچنان دیده شوند .

در این صورت میتوان گفت که تصاویر دارای کنتراست خوبی هستند . کنتراست واقعی (Native) همان کنتراستی است که با استفاده از تکنولوژی در صفحه نمایش مشاهده می کنیم و هر صفحه نمایش توانایی نمایش تصاویر با کنتراست مختص به خود را دارند .

کنتراست واقعی و کنتراست دینامیک «نسبت کنتراست در تلویزیون»

 

با این اوصاف کاملاً واضح است . که کنتراست داینامیک عددی به مراتب بزرگتر را نسبت به کنتراست واقعی نشان می دهد .

در این شیوه ی اندازه گیری ، نسبت خروجی نور یک تصویر کاملاً سفید را به نور خروجی یک تصویر کاملاً سیاه ، را کنتراست داینامیک می نامند . اما دکنتراست واقعی یا استاتیک ، که در مقابل کنتراست داینامیک قرار گرفته است .

در واقع کنتراستی ثابت و پایدار است و نشان دهنده ی کیفیت واقعی و کنتراست واقعی نمایشگر است . در این نوع کنتراست روش اندازه گیری این چنین است که از یک الگوی شطرنجی استفاده می شود . این روش ، از یک تصویر ، با تعدادی برابر مستطیل سیاه و سفید استفاده می کنند و از تقسیم نمودن میزان نور و روشنایی مستطیل های سفید به روشنایی مستطیل های سیاه، کنتراست واقعی را بدست می آورند ؛ « ANS» نیز می گویند .

«نسبت کنتراست در تلویزیون» کنتراست واقعی (Native)

همان کنتراستی است که با استفاده از تکنولوژی در صفحه نمایش مشاهده می کنیم و هر صفحه نمایش توانایی نمایش تصاویر با کنتراست مختص خود را دارند . سازندگان تلویزیون معمولاً نسبت کنتراست دینامیک را به جای نسبت کنتراست واقعی ، بیان می کنند . کنتراست دینامیک در واقع با کاهش روشنای به سیاه تر شدن صفحه کمک کرده و بخشی از جزئیات قسمت های روشن را از بین می برند .

نسبت کنتراست واقعی مقایسه ی بین سیاه ترین  نقطه ی تصویر و روشن ترین نقطه ی همان تصویر است ؛ به این نسبت کنتراست واقعی گفته می شود .

نسبت بین سیاه ترین نقطه ی تصویر به روشن ترین نقطه . کنتراست واقعی نامیده می شود .

وقتی نمایشگر یک تلویزیون را تنظیم کنید و روشنایی را در حالت 100% قرار دهید . روشنایی مطلوب خواهد بود اما رنگ سیاه عمیق نخواهد بود و کیفیت نخواهد داشت .حال آنکه اگر روشنایی تلویزیون را در 0% تنظیم کنید . مشکل کیفیت و عمق رنگ سیاه حل می شود و رنگ سیاه با کیفیت و عمیق خواهد بود اما روشنایی صفحه کافی نخواهد بود. اگر امکان کنترل روشنایی وجود داشته باشد .

تلویزیون نور پس زمینه را کم می کند و با کاهش نور پس زمینه ، تصویر تیره تر می شود و بخشهای سیاه تصویر ، سیاه تر نمایش داده می شوند . و البته بخشهای روشن تصویر دستخوش تغییراتی می شود و تیره تر می گردند . اگر تصویر روشن باشد . تلویزیون با توجه به تصویر روشنایی را افزایش می دهد که باعث می شود بخشهای روشن ، روشن تر دیده شوند و روشنایی صفحه نمایش مطلوب خواهدبود .

ولی باز هم مشکلی که پیش می آید این است که بخشهای تیره ی تصویر با کاهش عمق و کیفیت رنگ سیاه مواجه می شوند .

 

کنتراست واقعی (Native)
کنتراست واقعی (Native)

 

کنتراست چیست؟و چه تاثیری در کیفیت تصویر دارد؟

کنتراستCONTRAST چیست؟و چه تاثیری در کیفیت تصویر دارد؟ کنتراست رنگ معیاری است برای تشخیص تفاوت موجود میان روشنترین سفید و تیره ترین سیاهی که در یک لحظه از جلوی چشمان ما می گذرد. هر چقدر کنتراست بالاتر باشد، صفحه نمایش توانایی نمایش تصاویر واضح تری را دارد. در حقیقت می توان به آن به عنوان فیلتری نگاه کرد که توانایی جذب و انعکاس نور را افزایش داده ، فشار زیادی به چشم وارد نمی کند و مبین میزان e-tone یا همان تفاوت میان تم سیاه و سفید است. به زبان ساده تر می توان گفت که هر چقدر کنتراست رنگ بیشتر باشد، کیفیت تصویر نیز بالاتر می رود.
وظیفه اصلی کنتراست، ایجاد شفافیت و وضوح تصویر است. نمیدانم میدانید یا نه، که نمایشگرهای دو بعدی کنونی تمامی اجسام و اشیای سه بعدی را با کمک رنگها و سایه ها خلق میکنند و هرچه توان تفکیکی بین رنگها و سایه ها بیشتر باشد، وضوح تصویر نیز افزایش خواهد یافت. از این رو هر چه تقابل میان رنگها (کنتراست) بیشتر باشد، تفکیک بین اجسام مختلف و شبیه سازی سه بعدی محیط با کیفیت بالاتری امکان پذیر خواهد بود. به همین دلیل است که شرکتهای سازنده نمایشگر این همه درباره کنتراست بالای نمایشگرهای خود مانور تبلیغاتی میدهند.

« حتما بخوانید  سیستم آکواستاپ AquaStop ماشین ظرفشویی چیست؟

کنتراست ثابت و پویا

اگر به امکانات نمایشگرها علاقهمند باشید شاید به خاطر بیاورید که اندازه کنتراست تصویری نمایشگرها به طور معمول بین ۳۰۰ به ۱ تا ۶۰۰ به ۱ متغیر بود. این را نیز میدانید که این نسبت به همین صورت نمایش داده میشود. از چند سال پیش به این سو؛ تغییراتی شکل گرفت و این نسبت بهبود یافت و در بسیاری از نمایشگرهای جدید تا ۱۰۰۰ به ۱ با افزایش مواجه شد. اما در برخی مواقع دیده میشود که کنتراست تصویری برخی نمایشگرها را به صورت ۲۰ هزار به ۱ اعلام میکنند. نه اینکه این ادعا صحیح نیست، اما تعریف آن متفاوت است و بیشتر خریداران چیزی درباره آن نمیدانند.
راستش را بخواهید هر شرکتی تعریف خاص خود را برای کنتراست ارایه میکند. به همین دلیل است که تعریف یکسانی وجود ندارد و گاهی اوقات دیده میشود که برخی نمایشگرها با کنتراست کمتر، کیفیت بالاتری از نمایشگری با کنتراست بیشتر دارند.
در حال حاضر دو تعریف تجاری از کنتراست وجود دارد که به کنتراست ثابت (Static) و کنتراست پویا (Dynamic) مشهور شده اند. این را نیز گفته باشم که محاسبه کنتراست به طور معمول در اتاقهای کاملا تاریک و استاندارد انجام میشود. اتاق تاریک استاندارد، اتاقی است که تمامی تشعشعات منتشر شده در محیط اتاق را جذب میکند. نمایشگرهای LCD بیشتر در اتاقهایی قرار دارند که اگر تمامی منابع نور آن نیز قطع شوند باز هم مقداری از تشعشعات تابیده شده توسط نمایشگر را بازتاب میدهند و این امر موجب کاهش کنتراست میشود.
نوع کنتراست پویا، بیشتر برای تلویزیونهای LCD استفاده میشود زیرا تصاویر آن تحرک بیشتری نسبت به نمایشگرهای LCD کامپیوترها دارند. البته برخی شرکتها از کنتراست پویا برای نمایشگرهای کامپیوتر نیز استفاده میکنند، زیرا افزایش ابعاد نمایشگرها موجب شده است که این موجودات به یک نیمچه تلویزیون تبدیل شوند. میتوان اینگونه بیان کرد که اگر کنتراست ثابت تصویری یک نمایشگر ۱۰۰۰ به ۱ باشد، کنتراست پویای آن در حوالی ۵۰۰۰ به ۱ خواهد بود.

کنتراست دینامیک و استاتیک

اصولا دو نوع کنتراست برای تلویزیونها تعریف میشود دینامیک و استاتیک و عبارتست از بیشترین اختلاف شدت نور دو نقطه یا پیکسل .
کنتراست استاتیک اختلاف شدت نور دو پیکسل در یک فریم و کنتراست دینامیک اختلاف شدت نور یک پیکسل در فریمهای متوالی می باشد .
و شفافیت و عمق تصاویر بعد از ریز شدن پیکسل ها یا همان افزایش رزولوشن تصویر با این مشخصه ها کامل شده و کنتراست بالاتر تکنولوژی تولید رنگ مشکی مصنوعی کاملتر و سفید درخشانتری را طلب می کند .
پس کنتراست استاتیک 1:15000 یعنی اختلاف شدت نور دو نقطه مجاور اگر تیره ترین یا مشکی 1 باشد نقطه مجاور میتواند شدت نوری تا 15000 برابر داشته باشد .
زمان نوسازی تصویر که هر چه کمتر باشد معادل فرکانس بیشتر است عبارتست از زمانی که طول میکشد تا پردازشگر تصویر فریم جدیدی خلق کند در تصاویر خیلی سریع ورزشی یا فیلمهای اکشن چنانچه این زمان به اندازه کافی کوتاه نباشد مثل فیلمهای خیلی قدیمی پرش در فریمها را میتوانید مثل فیلمهای قدیمی حس کنید .

کنتراست دینامیک

با کنتراست دینامیک در واقع تصاویر روشن ، روشن و تصاویر تیره ، تیره نمایش داده می شود و تا حدی کنتراست نمایشگر بهترشده است ،اما این نوع کنتراست در کیفیت تصاویر تاثیری ندارد.

تلویزیونهایی  که با تنظیم اتومات روشنایی روی اعداد صفر و 100 برای تصاویر تیره و روشن ، باعث تنظیم خودکار کنتراست دینامیک می شوند .کنتراست دینامیک در تصاویر ترکیبی سیاه و سفید و تیره و روشن بسیار نامطلوب است. به یک صفحه نمایش خاموش توجه کنید ، رنگ سیاه واقعی دارد ،وقتی صفحه نمایش در حال نمایش فیلم یا تصاویر باشد در نمایشگرهای LEDو  LCD چنین رنگ تیره ی عمیقی وجود ندارد .

برای مثال تصاویری را در نظر بگیرید که صفحه ی آنها سیاه است و نوشته ای روی آن در حال نمایش است ، در کنتراست دینامیک ، با وجو اینکه صفحه نمایش تیره است اما نوشته های روی آن  روشنی مطلوب و کافی ندارند.اما در کنتراست واقعی نوشته ها  با روشنی مطلوبی نمایش داده می شوند.

 

امیدواریم از مطلب «نسبت کنتراست در تلویزیون چیست ؟ Contrast Ratio چیست» استفاده کافی را کرده باشید . در صورتی که سوالی یا نظری در این مورد داشتید میتوانید آن را در قسمت نظرات درج کنید.

 

بیشتر بخوانید
 

2 نظرات
  1. حسین می گوید

    سلام
    با توجه به مطالب بالا آیا تولیدات داخلی دارای کیفیت و رقبت باتولیدات خارجی را دارد و حدودا چه میزان

    1. تا خرید می گوید

      سلام حسین عزیز
      کیفیت تولیدات داخلی و خارجی بستگی به عوامل متعددی دارد از جمله تکنولوژی، فرآیند تولید، مواد اولیه، استانداردها و نیز نظارت کیفیت. در این زمینه نمی‌توان یک جواب کلی ارائه داد، زیرا هر شرکت و هر کشور می‌تواند استانداردها و کیفیت تولید خود را داشته باشد.
      بسیاری از کشورها، از جمله چین، کره جنوبی، ژاپن و آلمان، در تولید تجهیزات الکترونیکی و تلویزیون‌ها شهرت زیادی دارند. تلویزیون‌های تولید داخلی در ایران به تدریج پیشرفت کرده‌اند اما هنوز هم در پیشرفت‌های تکنولوژیکی و کیفیت تصویر با برخی از تلویزیون‌های خارجی رقابت نمی‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .