مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

تاریخچه ی شرکت نیکون ؛ شرکت بزرگ nikon

0 243
زمان مطالعه : 9 دقیقه

شرکت نیکون که در سال 1917 از ادغام سه شرکت دیگر به وجود آمده بود . در ژاپن کارش را آغاز کرد . راه موفقیتش را ابتدا با تولید لنز و عدسی برای وسایل و محصولات شرکت های دیگر آغاز کرد و پس از آن در سال 1946 خودش سازنده دوربین شد . تولیدات شرکت نیکون از اول فعالیتش باکیفیت بوده اند و سعی شرکت بر این بوده که همیشه این کیفیت را حفظ نماید.

این دوربین ها برای بسیاری از مردم خاطره ساز بوده اند و خاطراتشان را برایشان حفظ کرده اند و این باعث محبوبیتشان در بین بسیاری از مردم شده است. شاید تمامی عکسهای خلق شده در این دوربین ها ثبت کننده خاطرات نباشند . اما حتما جلوه ای از زیبایی بی نظیر خلقت را در قابی کوچک به نمایش درآورده اند. همراه ما «تا خرید » باشید با بیوگرافی بزرگان دنیای تکنولوژی.

اتحاد سه شرکت و پدیدار شدن نیکون

کارخانه KEIKI Seisaku در اول می 1896 در توکیو تاسیس شد.

کارخانه ی تولید شیشه در 25 اکتبر سال 1883 توسط تاجیرو ایواکی تاسیس شد.

پس از قرن ها واردات نوری از کشورهای پیشرفته مخصوصا از کشورهای اروپایی، بالاخره کشور ژاپن دستور تاسیس کارخانه بین المللی صنایع نوری را داد. پس از صدور این اعلامیه، در 25 ژوئیه سال 1917 کارخانه KEIKI Seisaku و کارخانه تولید شیشه ایواکی با هم ادغام شدند و یک کارخانه جدید تشکیل دادند. نام این شرکت به Nippon Kogaku Kogyo Kabushiki Kaisha نام گرفت، که به اختصار با اسم Nippon Kogaku K.K (شرکت صنایع نوری) شناخته می شد. در اوایل سال 1918 شرکت فوجی لنز (این شرکت در سال 1908 توسط هیوزو و کوزو با نام مستعار میتسوزو تاسیس شد). به این دو شرکت پیوست ، این سه شرکت در قالب یک شرکت نوپا در زمینه ساخت تولیدات نوری فعالیت کردند.
شرکت نیکون در سال 1917 در توکیو – ژاپن پایه گذاری شد. فعالیت اصلی شرکت در ابتدا تولید دوربین نبود و بعد از چند سال فعالیت تولید دوربین را آغاز کرد. در سال های ابتدایی عمرش این شرکت با برند « نیکور » Nikkor محصولاتش را تولید می کرد و همین نام روی محصولاتش خود نمایی می کرد. البته در حال حاضر نیز لنزهای حرفه ای که در شرکت تولید می شوند .

بر رویشان همین نام حک شده است. سال های ابتدایی عمر شرکت ، که 6 سال اول را شامل می شود ،تنها در زمینه تولید عدسی های اپتیک فعالیت می کرد . این عدسی ها برای دوربین های عکاسی ، لوازم آزمایشگاهی ، میکروسکوپ ها و دوربین های دور چشمی کاربرد داشتند. در این سال ها همین شرکت برای کانن لنز تولید می کرد.

 

 

 

شرکت نیکون
شرکت نیکون

 

فعالیت شرکت در زمان جنگ جهانی

پس از شش سال حوزه فعالیش را گسترش داد. شرکت نیکون در دوران قبل از آغاز جنگ جهانی لنزهایی تولید می کرد که برای تلسکوپ، زیر دریایی، دوربین ها چشمی و عکاسی مورد مصرف قرار می گرفتند، در این دوران متخصص ساخت این ابزارآلات و محصولات شده بود. جنگ جهانی نیز باعث نشد این شرکت از فعالیت بایستد یا اینکه روند رو به رشدش را کندتر کند .

در این سال ها شرکت دارای 19 کارخانه بود که در آن محصولاتش را تولید می کرد و 23 هزار کارمند در آن مشغول به کار و فعالیت بودند. در این کارخانه ها علاوه بر تولیدات سابق، پلسکوپ و عدسی و دوربین های دوچشمی برای ارتشیان ساخته می شد. پس از اتمام جنگ، شرکت از تولید لوازم مخصوص جنگ دست کشید و مشغول فعالیتهایی شد که برای شرکت سود آوری داشتند.

نیکون تصمیم گرفت دوربین تولید کند

در سال 1945 شرکت نیکون انگیزه یافت تا خود دوربین های عکاسی را تولید نماید، ازجمله عواملی که این انگیزه را در نیکون برمی انگیخت، مطرح شدن شرکت در بازارهای جهانی، ارائه دوربین هایی با کیفیت مناسب و پاسگویی به نیازی که احساس می کرد در بازار وجود دارد، بودند. همین انگیزه باعث شد متخصصان در این شرکت به مشورت بنشینند و به جمع آوری اطلاعات و به اشراک گذاری آنان بپردازند.

تا سال 45 در شرکت دو کمیسیون در شرکت فعالیت می کردند، که فعالیتشان در زمینه دوربین و پرتو افکن بود. این دو کمیسیون با هم ترکیب شدند و با ایجاد کمیسیونی واحد با افراد با تجربه و موفق در حیطه کاریشان، به بررسی تمامی جوانب و طراحی بهترین نوع دوربین مشغول به کار شدند. سر انجام پس از تحقیقات فراوان و بررسی های همه جانبه ی این افراد، این نتیجه در آوریل 1946حاصل شد که باید دو دوربین در این شرکت تولید شود.

نگاهی به تکامل دوربین نیکون

پس از سی سال از گذشت عمر شرکت نیکون، این شرکت اولین دوربین هایش را معرفی کرد.

 

دوربین های LEICA  و  CONTEX پس تحقیقات بیشمار متخصصان تولید شدند. این محصولات در جشن 30 سالگی شرکت و در تاریخ 25 ژوئیه برای همگان به نمایش درآمد.اولین مدل دوربین به علت داشتن کیفیت پایین لنز و مطابقت نداشتن با استانداردهای موجود به سرعت از رده خارج شد و تولیدش متوقف گردید.

اما مدل دیگر تولید شده که به دوربین 35 میلیمتری نیز معروف بود، پس از تولید انبوه وارد بازار شد. استقبال بسیار بالایی از این محصول گردید، حتی پس از ورود به بازارهای جهای برای خرید این مدل از دوربین های شرکت نیکون 17000 نفر برای خریدش اقدام کردند، اما به دلیل اینکه تقاضاها بسیار بیشتر از محصولات تولید شده در شرکت بود، نیکون نتوانست تمامی آنها را برآورده سازد و دوربین ها را برایشان تامین نماید.

30 سالگی

 

برای پاسخگویی هر چه سریع تر شرکت به نیاز مشتریانش، نیکون تصمیم گرفت مجددا طراحی دیگری را برای دوربینش انجام دهد و هر چه سریع تر آنها را تولید کرده و عرضه نماید. نمونه ای از این دوربین در دسامبر 1946 تولید گردید و پس از تحقیق و بررسی های کارشناسانه سر انجام در تاریخ دسامبر 1948 وارد خط تولید شرکت شد تا نمومه های کامل و باکیفت این مدل تولید شوند.

نام این محصول در ابتدا NILORTTE بود و پس از مشورت گروه تولید کننده به NIKON تغییر نام داد. این مدل با قیمت 57690 ين در بازار عرضه گردید. تعداد محدودی از این مدل به خارج از مرزهای چین سفر کردند تا به دست کاربرانشان در هنک کنگ، آمریکا، اروپا و سنگاپور برسند و مورد استفاده قرار گیرند. تعداد کل دوربین های صادر شده حدود 310 دوربین بود.

« حتما بخوانید  تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت ؛ انواع سیستم عامل ویندوز

در همین دوره در شرکت نیکون لنزهای F/1/5 تولید شدند و مدتی پس از آن، در ماه ژوئيه 1948 دوربین NIKON M عرضه گردید. تولید چنین دوربین هایی همه را به این فکر وامی داشت که افراد متخصص زیادی مشغول کار بر روی محصولات شرکت هستند و این حقیقتی بیش نبود ، مهندسین، طراحان و متخصصان شرکت با تلاش های شبانه روزی خود و با نکته بینی خاصشان چنین محصولاتی را تولید می کردند و باعث می شدند کیفیت محصولاتشان روز به روز بالاتر رود.

در اوایل سال 1950 عدسي سخت باريم BA FLO و دوربین مدل NILON S در شرکت نیکون طراحی و تولید شدند. شرکت نیکون در سال 1995 تصمیم گرفت میکروموتوری طراحی نماید که به طور اتماتیک فیلم  جمع آوری کند. بر ای این منظور متخصصان مشغول به کار شدند و دو سال بعد از آن دوربين‌های 25 ميليمتری مدل F را با قیمت 200 هزار ین وارد بازار کردند. سه سال بعد از آن دوربين NIKON S3 در شرکت طراحی و تولید شدند و ظاهری شبیه به دوربین SLR که اکنون در بازار موجود هستند را داشتند.
در سال 1959 دوربین مدل F تولید شد، این مدل با طراحی متفاوت از سایر مدل های ساخته شده بود و جنس قطعات و نوع کارکرد در بعضی موارد تغییر کرده و کیفیت بسیار بالاتری از سایر مدل های تولید شده داشت. در سال 1971 از همین مدل، مدل دیگری ساخته شد، مدل تولید شده برتری هایی نسبت به برادر بزرگترش داشت، این مدل که  F2 نامیده می شد سرعت شاتر بالاتری داشت و همچنین کم وزن تر از مدل قبلی ارائه شده بود.
مدل F تا حدی مورد توجه قرار گرفته بود که شرکت نیکون باز هم سعی کرد این مدل را تغییر ندهد، فقط مواردی را تغییر دهد که مشکل کوچکی دارند یا اینکه به فناوری بالاتری در بعضی قطعات دست یافته باشند، به همین خاطر در سال 1980، NIKON F3 را عرضه کرد. در این مدل سرعت شاتر باز هم بالاتر رفت، به علت استفاده از قطعات کوچکتر ، وزن و اندازه دوربین پایین آمد و کنترلی الکتریکی نیز به آن اضافه شد.

F

در دهه 90 میلادی شرکت نیکون با شرکت کداک همکاری را آغاز کرد، تصمیم شرکت بر این بود که دوربین های دیجیتال تولید نماید، بیس طراحی این دوربین ها، دوربین های نگاتیوی تولید شده در نیکون بود. با تلاش فروان، سر انجام در سال 1999 موفق به تولید دوربین دیجیتال شد. این مدل از دوربین ها D1 نام گذاری شدند. این مدل با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبولشان خود را در دل عکاسان اخبار و ورزش باز کردند، تنها عیبی که به این مدل وارد بود اندازه سنسور به کار رفته در آنها بود، این سنسور از سنسور مدل های قبلی خود کوچکتر بود. مدل های دیگری از این دوربین در بین سال های 2000 تا 2007 تولید شد، در این مدل ها سعی بر این بود که این عیب برطرف شود و می توان گفت شرکت در این امر موفق بود.

لوگوی نیکون

نماد لوگوی نیکون

در سال 2003 شرکت نیکون مارک تجاریش را تغییر داد، در این طراحی جدید به خیلی از موارد هوشمندانه و مبتکرانه فکر شده بود. رنگ زرد موجود در این مارک، که تمامی سطح پس زمینه را در اختیار گرفته، نماد عمق و احساس است. رنگ نوشته نام نیکون سیاه است، این رنگ نماد کیفیت برتر و اعتماد می باشد .

اگر از حق نگذریم شرکت نیکون به راستی با ارائه محصولات باکیفیت و خلاقانه این حس را به کاربران و مصرف کنندگانش داده است. روی این مارک پرتوهای نوری به صورت هماهنگ موجودند که نشانه احتمالات بی انتها در گستره ی نور می باشد. در حالت کلی این طرح نماد نامحدود بودن قدرت افکار و تصورات انسان است و اینکه انسان با استفاده از این قدرت تفکر چه نوآوری و خلاقیتهایی می تواند کسب کند.

تغییر در مدیریت ؛ تغییر در …

در این دوره شرکت کانن از نیکون موفق تر بود و نیکون ، پس از کانن در جایگاه دوم تولید دوربین های دیجیتال قرار گرفت. سال 2005 شرکت مدیریتش را تغییر داد و رویه کاری شرکت به موازات آن تغییر کرد.  اواخر سال 2007 دوربین Full frame را با نام D3 ایجاد کرد. چند ماه پس از ارائه این مدل به بازار D700 را عرضه کرد، با ارائه این محصول به بازار توانست جایگاهش را ارتقاء دهد و سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد. پس از آن مدل D90 را تولید کرد. این مدل اولین دوربین دیجیتال حرفه ای بود که قابلیت فیلم برداری را داشت.

Full frame D3

ایده تولید در محصولات شرکت نیکون بسیار بالاست و با کارشناسی هایی که در هنگام ساخت محصولاتش انجام می دهد، باعث می شود که کمتر پیش بیاید مدلی نیاز به اصلاح داشته باشد یا از ان ایراد اساسی گرفت، حتی اگر به ندرت چنین مشکلی روی دهد در مدل بعدی آن را جبران خواهد کرد. این شرکت هدف اصلیش را این قرار داده که مردم به رویاهایشان برسند، برای دستیابی به این هدف بزرگ باید بی وقفه کار کنند و به ایده های جدید فکر کرده و آنها را محقق سازد.

بیشترین تعداد تولید لنز و دوربین در تاریخ تولید این محصولات تا کنون شرکت نیکون بوده است.

 

این شرکت در سال های اخیر در رتبه اول شرکت های تولید کننده دوربین و لنز بوده است که در جشنواره DIWA این عنوان را به این برند اعطا کرده اند و در سایر جشنواره ها هم مقام و جایگاه یافته است. در سالهای اخیر و در یکی دو دهه گذشته دستگاههایی را که برای عیب یابی و اصلاح و درمان چشم کارایی دارند را، مانند لیزیک تولید کرده است. این شرکت شعار “در قلب تصویر” را برای خود انتخاب کرده است.

جایگاه از دست رفته نیکون

در حال حاضر تمامی شرکت های تولید کننده دوربین ها به سختی بر روی کیفیت و ظاهر دوربین هایشان توجه می کنند، چون با ورود دوربین قدرتمند گوشی های هوشمند کسانی به سمت این گوشی ها می روند که یا دوربین حرفه ای لازم داشته باشند یا اینکه ظاهر دوربینی آنها را جذب خود کند. شرکت نیکون نیز این موقعیت به وجود آمده را کاملا درک کرده است و جهت تولیداتش را کاملا به این سو متمایل ساخته است. آن را برای تمامی سلیقه ها و کاربردها این دوربین ها تولید کرده است، تا جایگاهش را در این عرصه حفظ نماید.

 

دوربين ها باکيفيت و زيبا

 


 

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .