مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

ژنراتور یا موتور برق چیست و چگونه کار می کند ؟

0 112
زمان مطالعه : 4 دقیقه

ژنراتور یا موتور برق چیست و چگونه کار می کند ؟ موتور برق ها وسایلی مفید هستند که در هنگام قطع برق ، انرژی الکتریکی را تأمین می کنند و از قطع فعالیت های روزانه یا اختلال در فعالیت های تجاری جلوگیری می کنند. ژنراتور ها در تنظیمات مختلف برای استفاده در برنامه های مختلف در دسترس هستند. در بخش های بعدی به چگونگی عملکرد ژنراتور و مؤلفه های اصلی آن به عنوان منبع ثانویه برق در کاربرد های مسکونی و صنعتی خواهیم پرداخت.


ژنراتور یا موتور برق چیست و چگونه کار می کند ؟

در تولید برق ، یک ژنراتور وسیله ای است که نیروی حرکتی ( انرژی مکانیکی ) را برای استفاده در یک مدار خارجی به نیروی الکتریکی تبدیل می کند. منابع انرژی مکانیکی شامل بنزین ، گاز و یا گازوئیل است. ژنراتور ها در واقع سیم پیچ های رسانای الکتریکی ، به طور معمول سیم مسی هستند ، که محکم بر روی یک هسته فلزی پیچیده شده اند . یک هادی الکتریکی از طریق یک میدان مغناطیسی حرکت می کند ، مغناطیس با الکترون های موجود در هادی واسطه می شود تا جریان الکتریکی را درون آن القا کند. مدل های مختلف موتور های برق را می توان در سراسر جهان یافت. به عنوان مثال ژنراتور ها و موتور های برق در بیمارستان ها ، ساختمان های اداری و تجاری و فروشگاه ها برای تأمین برق کل ساختمان در زمان قطع برق استفاده می شوند.

استفاده از موتور برق ها در مکان هایی مانند بیمارستان هایی که دارای وسایل بحرانی هستند و همیشه باید به برق متصل باشند ، ضروری است.

موتور برق ( generator ) چیست ؟

مزایای استفاده از موتور برق

ژنراتور ها چندین مزیت مهم دارند.

  • از ژنراتور ها می توان برای تولید برق کوتاه مدت و بلند مدت یا برای استفاده طولانی مدت و دائمی استفاده کرد.
  • از موتور های برق می توان برای تولید ظرفیت های مختلف و سازگار ساختن موتور الکتریکی در دستگاه های مختلف استفاده کرد.
  • یکی دیگر از مزیت های موتور برق ، عمر نسبتاً طولانی آن ها است که بدون نیاز به تعمیر یا تعویض ، سال ها می توان از آن استفاده کرد.

 

مضرات استفاده از موتور برق

اگرچه استفاده از ژنراتور ( موتور برق ) مفید است و فواید زیادی دارد ، اما معایبی نیز دارد. ژنراتور های دارای قدرت بالا ، گران تر هستند . اگرچه در صورت نیاز با ارزش هستند.

انواع ژنراتور یا موتور برق چیست

  • موتور برق های بنزینی

متداول ترین نوع ژنراتور ، بنزینی است. در موتور بنزینی ، منبع تغذیه یک موتور بنزینی پایین تر از مدل های گاز و دیزلی است. در مقابل ، موتور گاز می تواند برای مدت زمان بیشتری استفاده شود اما به نگهداری بیشتری نیز ، نیاز دارد. موتور بنزینی پس از 6000 تا 10،000 ساعت کار ، به سرویس نیاز دارد.

استفاده از ژنراتور ها در محیط های صنعتی خانگی و کوچک متداول است و ممکن است بهترین انتخاب باشد اما هرگز برای محیط ها و پروژه های بزرگتر صنعتی بهترین انتخاب نیست.

نکته ایمنی : یک موتور بنزینی گاز دی اکسید کربن تولید می کند که یک گاز سمی و خفه کننده است. بنابراین از استفاده ی این وسیله در داخل خانه خودداری کنید زیرا ممکن است باعث خفگی و آسیب دیدگی شود.

موتور برق ( generator ) چیست ؟

 

« حتما بخوانید  سنگ فرز چیست و چه کاربردی دارد ؟ برش، پولیش و سنباده زدن با فرز
  • ژنراتور یا موتور برق چیست : گازی

سوخت این نوع موتور الکتریکی ، پروپان یا گاز طبیعی مایع ( LPG ) است. از مزایای این نوع موتور الکتریکی ، ذخیره آسان گاز در زمین یا زیرزمین است. همچنین به دلیل مصرف سوخت تمیز ، هیچ آلودگی مانند آلاینده ها وارد هوا نمی شوند. موتور های گازی با دوام تر اما گران تر از بنزینی هستند. این نوع موتور برق ها از بنزینی ها قدرت کمتری دارند و در بازار ایران کمتر متداول هستند.

  • ژنراتور یا موتور برق چیست : دیزلی

موتور های دیزلی بادوام هستند و عمر طولانی تری دارند . همچنین به نگهداری کمتری نیاز دارند . موتور برق دیزلی معمولاً با سرعت 1800 دور در دقیقه کار می کند و هر 12000 تا 30،000 ساعت به سرویس نیاز دارد. گرمای حاصل از احتراق سوخت دیزل کمتر از بنزین و به اصطلاح خنک کننده موتور است که باعث کاهش گرمای موتور و فرسودگی اجزای موتور می شود. در حالی که سوخت دیزل یک سوخت کثیف است ، اما با پیشرفت در فن آوری موتور ، میزان انتشار گاز های گلخانه ای کاهش یافته است.

همچنین می توان استفاده از موتور های دیزلی را از مخلوط سازگار با محیط زیست از 20 درصد سوخت بیودیزل توجیه کرد. موتور های دیزلی نسبت به موتور های بنزینی و گازی ، قدرت و عمر بیشتری دارند.

موتور برق ( generator ) چیست ؟

حالا که به خوبی متوجه شدید که ژنراتور یا موتور برق چیست و چگونه کار می کند ؟ ، وقت آن رسیده است که خرید خودتان را نهایی کنید . شما می توانید خرید موتور برق از سایت تا خرید از میان چندین موتور برق مختلف ، مناسب ترین آن ها را برای خود خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .