مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

گیرنده دیجیتال تلویزیون چیست و چگونه کار می کند ؟

0 939
زمان مطالعه : 12 دقیقه

گیرنده دیجیتال تلویزیون چیست و چگونه کار می کند ؟

گیرنده دیجیتال تلویزیون چیست و چگونه کار می کند ؟ دنیای دیجیتال هر روزه پیشرفت های چشم گیری را به خود می بیند. در این سال های اخیر یکی از اتفاق های مهمی که افتاد تبدیل انالوگ به دیجیتال است. در سیستم انالوگ سیگنال های انالوگ به انتن پشت بام و سپس به تلویزیون انتقال می  یابند. که در این صورت فقط می توان تعدادی محدودی از برنامه ها را نگاه کرد. و تنظیم کردن انتن کار بسیار درد سر سازی بود و روزی که هوا بد باشد باید مدام یکی روی پشت بام انتن را درست کند.

اما در سیستم دیجیتال سیگنال ها از طریق فرستنده ی دیجیتال به تلویزیون انتقال می یابد. با استفاده از گیرنده ی دیجیتال دیگر لازم نیست دستگاه های جداگانه برای نشان دادن کانال های صدا و سیما خریداری کنید. بلکه می توان به سادگی به تمامی شبکه ها بدون هیچ محدودیتی دسترسی داشت.
در تلویزیون های قدیمی نمی توانستیم همه ی کانال ها را دریافت کنیم. و در صورتی که می خواستیم کانالی را تماشا کنیم باید دستگاهی جداگانه خریداری می کردیم. اما امروزه با تولید اسمارت تی وی از طرف شرکت های بزرگی هم چون سامسونگ، سونی، الجی، هیتاچی، پاناسونیک و سایر برند ها دیگر هیچ نگرانی وجود ندارد. می توانید فیلم و سریال ها را در کانال های مورد علاقه تان ببینید. تولید کننده گان این گیرنده را درون تلویزیون ها تعبیه کرده اند تا یک سیستم جداگانه نیازی نداشته باشیم.

 

گیرنده دیجیتال تلویزیون چیست و چگونه کار می کند ؟

البته این تلویزیون ها از قیمت بیشتری برخوردار هستند. ولی به هر حال بی دردسرتر هستند. در صورتی که تلویزیون شما دارای گیرنده ی دیجیتال باشد هم می توانید از طریق انتن پشت بام سیگنال انالوگ و هم شبکه های دیجیتال را دریافت کنید. تلویزیون های دیجیتال به علاوه ی این که شبکه های بیشتری را ارائه می دهد. صدا را چندین برابر بهتر و بیشتر پخش و تصاویر را با کیفیت خیلی بهتر نشان می دهد.

 

چگونه کار می کند ؟

همان طور که اطلاعات کامپیوتری به صورت صفر و یک است اطلاعات دیجیتالی هم به صورت صفر و یک نمایش داده می شود. برای این که این اطلاعات بر روی تلویزیون نمایش داده شوند باید یک دستگاه مبدل وجود داشته باشد. تا این اطلاعات را به تلویزیون انتقال دهد و به صورت تصاویر نمایش داده شوند.

بر تلویزیون هایی که دارای گیرنده دیجیتال باشند یک نشانه طراحی می شود که با نگاه کردن تلویزیون به اسانی می توانید بفهمید که تلویزیونتان از گیرنده ی دیجیتال برخوردار است یا نه. افرادی هستند که رادیو را خیلی دوست دارند و به جای این که به دیدن فیلم و سریال بپردازند به رادیو گوش می دهند. سیستم دیجیتال سیستمی است که به علاوه ی پخش تصاویر شبکه ی رادیو را با کیفیت خیلی عالی پخش می کند و شما به علاوه ی کانال های تلویزیونی می توانید شبکه های رادیویی را هم داشته باشید.

گیرنده ی دیجیتال DVB-T

DVB-T. Digital Video Broadcasting Terrestrial اسم کامل DVB – T  یعنی پخش تصاویر دیجیتالی زمینی است که یکی از محبوب ترین گیرنده ها در ایران می باشد و بیش از 30 کشور در سراسر جهان از ان استفاده می کنند. این دستگاه در کنار تلویزیون قرار داده می شود و گیرنده های دیجیتال را دریافت و به تلویزیون های دیجیتال و حتی تلویزیون هایی که دارای سیستم انالوگ هستند انتقال می دهند.
گیرنده ی دیجیتال

گیرنده ی دیجیتالDVB-C

در صورتی که تلویزیون شما دارای از این گیرنده پیروی کند تمامی سریال و فیلم های پخش شده در سرور ذخیره می شود و شما می توانید در هر لحظه هر برنامه ای را که دوست داشتید ببینید. با وجود این گیرنده دیگر نیازی نیست نگران برنامه های از دست رفته باشید و بدون هیچ محدودیتی به برنامه های مورد علاقه تان در هر کانالی نگاه کنید.
گیرنده ی دیجیتال

گیرنده ی دیجیتال DVB-S

یکی دیگر از گیرنده های دیجیتالی رایج در دنیا  گیرنده ی DVB-S می باشد. این گیرنده بر خلاف سایر گیرنده ها باید روی پشتبام قرار گیرد و هر کسی نمی تواند ان را تنظیم کند مگر افراد متخصص در این زمینه.

گیرنده ی دیجیتال

گیرنده دیجیتال تلویزیون چیست و چگونه کار می کند ؟ مزایای گیرنده ی دیجیتال

  • نشان دادن تمامی شبکه های صدا و سیما بدون محدودیت
  • تصاویر و صدا با کیفیت چندین برابر از شبکه های انالوگ
  • داشتن خدمات خاص ناشنوایان و نابینایان
  • پخش شبکه های تلویزیونی و رادیو

 

تلویزیون دیجیتال چیست؟سیستم دیجیتال چیست؟گیرنده دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

تلویزیون دیجیتال چیست؟
تلویزیون دیجیتال نسل جدید تلویزیون‌ها می باشد که برتری های زیادی نسبت به پخش آنالوگ شبکه های تلویزیونی دارد.
در تلویزیون دیجیتال، تصاویر تلویزیونی به صورت بیت های داده (صفر و یک)در آمده و از طریق تجهیزات دیجیتال(فرستنده) ارسال می شوند.
درتلویزیون دیجیتال، تصاویر تلویزیونی به شکل بیت های داده ( صفر و یک مثل کامپیوتر) در آمده و از طریق تجهیزات(فرستنده) دیجیتال ارسال می گردد. برای اینکه این تصاویر به شکل قابل نمایش روی کامپیوتر و یا لپ تاپ شما درآید، لازم است یک دستگاه گیرنده در کنار آن اضافه شود تا سیگنالهای دیجیتال را دریافت کرده و آنها را به دستگاه منتقل نماید.
در سیستم دیجیتال علاوه بر اینکه کیفیت صدا و تصویر از سیستم آنالوگ بهتر می شود، صدا و سیما نیز قادر خواهد بود تعداد شبکه های بیشتری را در اختیار بینندگان قرار دهد.
پخش دیجیتالی شبکه های صدا و سیما در ایران از ابتدای سال 1388 به صورت آزمایشی در شهر تهران آغاز شده است و در حال حاضر14 شبکه تلویزیونی و 10 شبکه رادیویی از این طریق قابل دسترسی است.

تلویزیون دیجیتال

تلویزیون آنالوگ که تا به حال کاربرد داشته به روشی اطلاق می‌شود که روشنایی تصویر و میزان صدا را به ولتاژ الکتریکی تبدیل نموده و سپس ارسال می‌نماید.
یکی از بزرگترین تحولات پیش روی برودکست، گذر از آنالوگ به دیجیتال است. تلویزیونی که در حال حاضر مشاهده می کنیم، تلویزیون آنالوگ است. در تلویزیون آنالوگ، شبکه های تلویزیونی با فرستنده های زمینی آنالوگ
به آنتن تلویزیون ما می رسد و تنها تجهیزلازم برای دریافت سیگنالهای تلویزیونی، آنتن مناسب و استاندارد است. در این سیستم تعداد شبکه های تلویزیونی قابل ارائه بسیار محدود است
و عمده ترین سرویس قابل ارائه روی آن تله تکست است. اما در تلویزیون دیجیتال، سیگنالهای تلویزیونی دیجیتال شده از طریق فرستنده های دیجیتال ارسال می گردد. با توجه به اینکه تلویزیونهای ما امکان دریافت سیگنالهای آنالوگ را دارد، لازمست دستگاه مبدل دیجیتال به آنالوگ نظیر رسیور ماهواره در کنار تلویزیون اضافه شود که سیگنالهای دیجیتال را دریافت کرده و آنها را به دستگاه تلویزیون منتقل نماید. اصطلاحا به این دستگاه، ست تاپ باکس گفته می شود.

 

مزایای تلویزیون دیجیتال چیست؟

سیستم دیجیتال، تجربه ای جدید در عرصه تماشای تلویزیون بوجود می آورد. چرا که علاوه بر ایجاد امکان ارائه شبکه های تلویزیونی بیشتر، کیفیت صدا و تصویر نیز بهبود می یابد. در حال حاضر صداوسیما در ارائه شبکه های تلویزیونی بیشتر محدودیتهایی دارد که با سیستم دیجیتال این محدودیت ها تاحدی مرتفع می شود. برخی از مزایای تلویزیون دیجیتال عبارتند از:

امکان ارائه تعداد شبکه های بیشتر
کیفیت صداو تصویر بالاتر نسبت به آنالوگ
امکان ارائه اطلاعات اضافی کنار تصویر
راهنمای الکترونیکی برنامه ها
رادیو همراه با تلویزیون
ارائه خدمات ویژه نابینایان و ناشنوایان
ست‌تاپ باکس‌ها علاوه بر دریافت تلویزیون دیجیتال، قابلیت‌های زیادی را برای تلویزیون آنالوگ شما فراهم می‌آورند. در پخش تلویزیونی دیجیتال با توجه به تغییرات عمده نسبت به سیستم تلویزیونی آنالوگ، برای دریافت تلویزیون دیجیتال باید از دستگاه‌های گیرنده تلویزیون زمینی دیجیتال (DVB-T) استفاده کرد.با توجه به اینکه کاربر گیرنده DVB-T، عموم مردم با سطوح آشنایی مختلف خواهند بود لازم است نحوه نصب و تنظیمات و منوهای مربوطه حتی‌الامکان ساده باشد. گیرنده DVB-T STB) DVB-T ) یا ست‌تاپ باکس، دستگاهی است که سیگنال تلویزیون دیجیتال را از طریق آنتن دریافت کرده و صدا و تصویر (و داده) را از آن استخراج می‌‌کند. صدا و تصویر استخراج شده توسط گیرنده‌های تلویزیونی عادی قابل نمایش است.ورودی و خروجی‌های اصلی گیرنده به شرح زیر است:

الف) ورودی آنتن: سیگنال تلویزیون دیجیتال از طریق کابلی که به آنتن روی بام یا آنتن روی تلویزیونی متصل است به ست‌تاپ باکس داده می‌شود. کانکتور ورودی آنتن گیرنده پورت RF IN معمولا مشابه ورودی آنتن تلویزیون است و از همان کانکتور می‌توان استفاده کرد. معمولا تیونر گیرنده‌های دیجیتال یک خروجی آنتن (loop through یا RF Pass Through )دارند که می‌توان از آن برای دریافت شبکه‌های آنالوگ، استفاده کرد. در این حالت، باید کابل آنتن هوایی را از این طریق به تلویزیون عادی یا هر دستگاه دیگر وصل کرد.
ب) خروجی صدا و تصویر: صدا و تصویر خروجی، با پردازش سیگنال تلویزیونی دیجیتال استخراج می‌شود که باید به ورودی صدا و تصویر A/V تلویزیون وصل شود (‌پورت زرد برای تصویر، سفید و قرمز برای صدا). ممکن است تصویر شامل سیگنال تله‌تکست هم باشد. بنابراین مانند تلویزیون‌های آنالوگ، دستگاه تلویزیون می‌تواند صفحات تله‌تکست را از سیگنال تصویر دیجیتال استخراج کند. بعضی از ست‌تاپ باکس‌ها علاوه بر خروجی صدا و تصویر آنالوگ، صدا و تصویر را به فرمت‌های دیگر نظیر تصویر Component، S-Video، HDMI یا Spdif (برای صدا) خروجی می‌دهند که درصورت پشتیبانی توسط دستگاه تلویزیون، می‌توان به جای خروجی تصویر و صدای آنالوگ، از این خروجی‌ها استفاده کرد که نسبتاً کیفیت شنیداری و بصری بالاتری دارند.
ج) خروجی RF: در بعضی از ست‌تاپ باکس‌ها، صدا و تصویر می‌تواند به فرمت RF و به شکل قابل دریافت توسط تلویزیون‌های آنالوگ تبدیل شود. کاربرد خروجی RF مذکور وقتی است که کاربر از دستگاه تلویزیونی استفاده می‌کند که مدل آن قدیمی بوده و ورودی صدا و تصویر A/V نداشته باشد. شیوه نصب و راه‌اندازی با توجه به محدوده وسیع مخاطبان گیرنده DVB-T، نحوه نصب و راه‌اندازی آن تا حد ممکن سهل و آسان طراحی شده است. اساسا باید آنتن به ست‌تاپ باکس و از ست‌تاپ باکس به تلویزیون متصل شود. اغلب آنتن‌ها دارای کابل کواکسیال هستند که باید آن را به ست‌تاپ باکس متصل کنید. شما می‌توانید کابل مشابهی را برای اتصال ست‌تاپ باکس به ورودی RF آنتن روی تلویزیون‌های قدیمی متصل کنید. در غیر این‌صورت، اگر تلویزیون شما دارای ورودی A/V (زرد برای تصویر و قرمز و سفید برای صدا) است، از آنها برای اتصال ست‌تاپ باکس به تلویزیون برای دریافت کیفیت بهتر صدا و تصویر استفاده کنید.
تلویزیون دیجیتال برحسب کیفیت تصویر به دو نوع تلویزیون با وضوح بالا (High Definition TV) و تلویزیون دیجیتال استاندارد (Standard Definition TV) تقسیم می‌شود. HDTV تلویزیون با کیفیت بالا با مرور 1080 خط افقی در هر تصویر با نسبت ابعاد صفحه تصویر 16 به 9 و صدای دالبی دیجیتال فراگیر می‌باشد و قابلیت دریافت تصویر صاف بدون چشمک زدن و کیفیت رنگی عالی را دارد. در حالی که SDTV مشخصات پائین‌تری داشته و با مرور 480 خط افقی، دارای نسبت ابعاد تصویر تعریف شده نمی‌باشد و به علت استفاده از روش دیجیتال، دارای کیفیت تصویر خوب بوده و از عرض باند فرکانس کمتری نسبت به HDTV استفاده می‌نماید.

« حتما بخوانید  فناوری Coanda کولر گازی چیست؟ گردش، توزیع و پخش هوای موثر

مزایای سیستم دیجیتال

علاوه بر کیفیت بالای تصویر که در بخش قبل به آن اشاره شد تلویزیون دیجیتال دارای مزایای دیگری نیز می‌باشد که از مهمترین آنها استفاده و کارایی بهتر از طیف فرکانسی موجود می‌باشد. 4 تا 6 کانال تلویزیون دیجیتال می‌تواند به صورت مالتی پلکس بر روی یک کانال تلویزیون معمولی از طریق آنتن زمینی پخش گردد. همچنین 8 کانال تلویزیونی دیجیتال می‌تواند از طریق یک کانال ماهواره‌ای ارسال گردد.
بهره‌وری بالاتر از طیف فرکانسی در دسترس به دلیل استفاده از تکنیک‌های مدرن فشرده‌سازی اطلاعات امکان‌پذیر شده است. این عملیات با حذف اجزای تکراری و اضافی تصویر (از قبیل اطلاعات ثابت زمینه) می‌تواند به ضریب فشرده‌سازی حدود 20 تا 30 دست یابد. با استفاده از روش‌های استاندارد فشرده‌سازی اطلاعات MPEG2 می‌توان به عنوال مثال اطلاعات یک صحنه HDTV را از Mbps 166 (مگابیت در ثانیه) به کمتر از Mbps 5 فشرده نموده و تقلیل داد.
بر روی هر کانال موجود می‌توان 39/19 Mbps سیگنال دیجیتال ارسال نمود. علاوه بر افزایش کانال در سیستم دیجیتال می‌توان خدمات بیشتری ارائه نمود. این خدمات شامل ارسال زیرنویس، راهنمای الکترونیکی برنامه‌ها، انجام امور بانکی و خرید و اینترنت و استفاده از سرگرمی‌ها و بازیهای مختلف می‌باشد.
تلویزیون دیجیتال کیفیت صدای بهتری را نیز عرضه می‌کند. این امر به دلیل ارسال صدای با کیفیت CD به روش دالبی دیجیتال Dolby Digital می‌باشد. که دقیقاً مشابه صدای سینما و کیفیت DVD می‌باشد.
مزیت دیگر تلویزیون دیجیتال دریافت تصویر صاف و بدون برفک و سایه می‌باشد زیرا در سیستم دیجیتال اگر دریافت تصویر امکان‌پذیر باشد تصویر دریافت شده مشابه تصویر ارسال شده خواهد بود.

دریافت سیگنال دیجیتال

هم‌اکنون در اروپا و آمریکا فرستنده‌های تلویزیون دیجیتال زیادی در حال ارسال سیگنال دیجیتال می‌باشند. به عنوان مثال در انگلستان حدود 15 کانال از طریق فرستنده‌های زمینی (Digital Terrestrial TV) و بیش از 60 کانال از طریق ماهواره پخش دیجیتال دارند.

به طور کلی به سه طریقه دریافت سیگنال دیجیتال توسط مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر می‌باشد:

الف) در صورتی که فرستنده‌های زمینی به ارسال سیگنال دیجیتال بپردازند (DTT) مشابه تلویزیون آنالوگ توسط آنتن هوایی سیگنال دریافت شده و سپس مصرف‌کننده یا باید تلویزیون دیجیتال داشته باشد و یا از طریق دستگاه جانبی STBا (Set-Top Box) که مشابه گیرنده ماهواره است سیگنال دیجیتال را دریافت کرده و سپس خروجی آن را که سیگنال آنالوگ می‌باشد به تلویزیون آنالوگ موجود خود وصل نماید. بدیهی است برای استفاده از کیفیت بالای سیستم دیجیتال استفاده از گیرنده مخصوص دیجیتال الزامی است.
ب) امکان دیگر برای ارسال سیگنال دیجیتال از طریق ماهواره می‌باشد در این صورت حتماً باید از دستگاه جانبی گیرنده ماهواره برای دریافت استفاده نمود و این امر به این دلیل است که بخش عظیمی از تلویزیون‌های ماهواره تحت کنترل بخش خصوصی و تجاری می‌باشد که به دلیل سیستم‌های مختلف رمزدار کردن اطلاعات می‌بایست (Encryption) مشترکین از دستگاههای جانبی خاص آن شرکت جهت رمزگشایی استفاده نمایند.
ج) روش دیگری برای ارسال تلویزیون دیجیتال از طریق کابل و مشترک شدن به شرکت‌های تلویزیون کابلی می‌باشد. در این صورت نیز اگر مصرف‌کننده تلویزیون دیجیتال نداشته باشد می‌بایست از دستگاه جانبی STB مخصوص استفاده نماید.
به نظر می‌رسد ارسال برنامه‌های تلویزیون دیجیتال از طریق آنتن‌های زمینی به تدریج جایگزین سیستم فعلی آنالوگ خواهد شد و در آینده تلویزیون‌های دولتی ارسال رایگان تلویزیون دیجیتال را شروع نموده و بخش خصوصی نیز خدمات تلویزیون کابلی (به صورت آبونمان) را به عهده خواهد گرفت و بدین ترتیب دستگاه های جنبی STB نقش عمده‌ای در دریافت تلویزیون دیجیتال خواهند داشت تا به تدریج تلویزیون های جدید دیجیتال جایگزین تلویزیون‌های موجود گردند. با توجه به گران بودن تلویزیون های دیجیتال و عدم پخش سیگنال دیجیتال در اکثر کشورها یک انتقال تدریجی از آنالوگ به دیجیتال وجود خواهد داشت و سیستم آنالوگ فعلی با بهره‌مندی از تکنیک‌های دیجیتال در تولید برنامه‌ها، تجهیزات فرستنده‌ها و گیرنده‌ها برای مدتی به بقای خود ادامه خواهد داد.

به طور کلی به سه طریقه دریافت سیگنال دیجیتال توسط مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر می‌باشد:

Frequency: عددی است که بر روی ریسیور تنظیم می شود و اشاره به فرکانس واقعی یک کانال تلویزیونی یا یک ایستگاه رادیویی دارد در کل دو نوع فرکانس داریم یک باند C که بین 3 تا 4 گیگا هرتز است و فرکانس باند KU که بین 10 تا 12 گیگا هرتز است.
SR: یا Symbol Rate نشان دهنده تعداد مگابایتهای ارسالی هر سیگنال در واحد زمانی یک ثانیه می باشد.
FEC: برگرفته از Forward Error Correction می باشد و نسبت بین بایتهای اطلاعات اصلی و بایتهای تصحیح خطا را معرفی می نماید.و این نسبت بین2/1 و 8/7 متغیر است.نکته مهم اینکه هر چه این نسبت بزرگتر باشد سیگنالهای ماهواره ای قدرتمندتر بوده و در مقابل میتوان تعداد کانالهای زیادتری توسط یک ترانسپوردر دریافت نمود.
POL: مخفف کلمه Polariziation میباشد و به نوع ارسال فرکانس اشاره دارد. هر فرکانس یک سیگنال ماهواره ای به دو نوع متفاوت می تواند دریافت شود.
1- روش ارسال خطی یا Linear که به دو صورت افقی ( H (Horizental و عمودی( V (VERTIVAL ظاهر می شود.
2- ارسال چرخشی یا دورانی یا Circular که به دو صورت دست راستی (R (Right Hand و دست چپی (L (Left Hand می‌باشد.
3- سیستم ارسال سیگنال خطی در باند KU بکار می رود و سیستم چرخشی در باند C کارایی دارد.

VPID: مخفف عبارت Video Program Identification می‌باشد و کد اطلاعاتی سیگنال های دیجیتالی برای شناسایی آنها می باشد. لازم به ذکر است در سیگنال های رادیویی چون هیچ تصویری دریافت نمی شود در قسمت VPID عدد ثابت 819? تکرار می شود.
APID: مخفف عبارت Audio Program Identification می باشد و و معرف کد شناسائی صدا می باشد.
PCR: برای هماهنگ نمودن صدا و تصویر یک کانال استفاده می شود که معمولا این عدد بطور اتوماتیک توسط ریسیور محاسبه می گردد.
SID:برگرفته از عبارت Serriee Identification می باشد و نشان دهنده نوع سرویس دیجیتالی ارائه شده می باشد و تنظیم آن مانع از اختلاط کانالهای هم فرکانس می شود.
برای اطلاع دقیق از فعال بودن شبکه دیجیتال و مجهز بودن صدا و سیمای مرکز استانتان به شبکه دیجیتال و ارائه فرکانسهای دیجیتال در شهر محل سکونتتان با روابط عمومی صدا و سیمای مرکز خود تماس حاصل نمایید.

DVB چیست؟

واژه DVB مخفف عبارت Dgital Video Broadcasting یا پخش ویدئوی دیجیتال می باشد.
DVB روشی برای ارسال همزمان چندین کانال صوتی و تصویری ، اطلاعات مشترک آنها ، اطلاعات مربوط به‌نام کانالها واطلاعات EPG ، Tele text و ….. می باشد .
DVB را می توان با استاندارد VESA برای گرافیک کامپیترهای PC مقایسه کرد.
DVB یک استاندارد اروپایی است که توسط EBU یا European Broadcast Union به عنوان روشی برای ارسال اطلاعات دیجیتال رسانه‌ای به وجود آمده است.
در حقیقت استاندارد DVB شامل زیر مجموعه هایی است که هر کدام برای منظوری خاص به کار میروند. این زیرمجموعه ها شامل موارد زیر میشوند:

DVB-S : مخفف DVB-Satellite میباشد برای ارسال دیجیتال اطلاعات رسانه‌ای از طریق ماهواره استفاده می شود.
DVB-C : مخفف DVB-Cable میباشد واستانداردی برای ارسال دیجیتال اطلاعات رسانه‌ای از طریق کابل برای تلوزیونهای دیجیتال کاربرد دارد.
DVB-T : مخفف DVB-Terrestrial میباشد و برای ارسال اطلاعات رسانه‌‌ای دیجیتال از طریق آنتنهای زمینی برای تلوزیونهای دیجیتال کاربرد دارد .
DVB-SI : مخفف DVB-Service Information میباشد و کاربرد آن در ارسال دیجیتال اطلاعات رسانه‌ای وابسطه به نوع سرویس می باشد.
DVB-CI : مخفف DVB-Common Interface conditional access میباشد. از این استاندارد برای ارسال اطلاعات مربوط به سرویسهای کد شده و کارتی ویژه استفاده می شود.
لازم به ذکر است که علاوه بر DVB که چنان که گفته شد یک استاندارد اروپایی است در این منطقه کاربرد دارد ، روشهای دیگری نیز برای ارسال برنامه های دیجیتال وجود دارند . از آنجمله است DC II و ATSC .

دستگاه DVBT مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال هست. یعنی شما به وسیله یک آنتن معمولی میتونید یک رسیور داخلی داشته باشید.

رسیور داخلی یعنی

تنها کانال های ایرانی را دریافت میکنید (حدود 14کانال)
کیفیت کانال ها در حد کیفیت کانال های ماهواره هست (کیفیت واقعا بالاست)
شما احتیاج به دیش یا المبی ندارید و تنها با یک آنتن معمولی (حتی درپیت) میتونید امواج دیجیتال رو مشاهده کنید.

 

مناطق تحت پوشش گیرنده دیجیتال تلویزیون صدا وسیمای استان ها

در صورتی که بار اول نیست که این سایت و این صفحه را می بینید ، یکبار کلید F5 را فشار دهید تا آخرین آپدیت سایت را ملاحظه فرمائید.
لیست شهرهایی که سیگنال دیجیتال و امکان استفاده از گیرنده های دیجیتال در آنها وجود دارد :

استان ها

استان تهران
استان قزوین
استان قم
استان مرکزی (اکثر نقاط استان)
استان البرز (نقاط مرکزی)
استان مازنداران ( نیمی از استان)
استان سیستان و بلوچستان (نیمی از استان)
استان کرمانشاه (نیمی از استان)
استان هرمزگان (نیمی از استان)
استان زنجان ( نیمی از استان)
استان کردستان (نیمی از استان)

شهرهای :

اراک ، اصفهان ، ارومیه ، برازجان ، بندرعباس ، بوشهر  ، بومهن ، بیرجند ، پارچین ، پاکدشت ، تبریز ، چناران ، خرم آباد ، رشت ، رودهن ، زاهدان ، زرندیه  زنجان ، ساری ، سمنان ، سنندج ، شیراز ، فردوس ، قرچک ، قزوین ، قشم ، کرج ، کرمان  ، کرمانشاه ، گرگان ، مشهد ، میناب ، ورامین ، همدان ، یزد

تعداد کانال های رادیوئی و تلویزیونی دریافتی توسط گیرنده های دیجیتال در هر شهر به تعداد کانال هایی که از طریق فرستنده ارسال می شود ، بستگی دارد.تاریخ بروز رسانی(10/6/1390)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .